Главная » Статьи » Сортировка материалов по секциям » Философские науки |
Світогляд людини майбутнього: індивідуальні розмисли Автори: Богуславська Катерина Сергіївна, студентка 2 курсу, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Даніленко Наталія Олегівна, студентка 2 курсу, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут» Науковий керівник Покулита І.К., доцент кафедри філософських наук
Сучасна наука стрімко розвивається. Не сьогодні – завтра людина осягне всі таїнства природи, буде не лише її непокірною, всешукаючою частиною, але і зможе вміло користуватись її ресурсами. З кожним новим кроком пізнання людство стає на «квант» ближчим до всеохоплюючих знань. Варто замислитись, як зміниться світогляд людини, і в якому напрямі рухатиметься «нова» особистість? Людина, як море, обмежена берегами своїх знань, що акумулює свідомість, та їх траєкторією, яка визначає світогляд, чуттєво-необхідного бачення. Український вчений Олександр Костенко, розглядаючи принцип соціального натуралізму, визначає поняття світогляду саме як «бачення» - інструменту для пізнання речей, їхнього розуміння. Беручи до уваги тісний зв’язок між наукою і філософією, зазначимо, що з розвитком однієї неминучий прогрес іншої. Так, на сьогоднішній день, в інформаційну епоху, як еру практичного втілення знання, визначають кілька систем структуризації, типологізації світогляду. Звернемо увагу на умовний поділ на два типи - догматичний та рефлексивний. Обидва належать до екзистенційно-особистісної групи, виділяючись з-поміж інших акцентом уваги на взаємодії індивіда з надбаннями людства(досвід, соціальна пам'ять) , а отже із науковими знаннями також. Принциповою різницею між носіями догматичного та рефлексивного світоглядів є те, що перші базують свої бачення світу на загальноприйнятому, систематизованому знанні, останні ж формують світогляд власними зусиллями, на основі власних здогадок, осмислено, їх ідеї менш стабільні, рухливі. Враховуючи нинішню ситуацію, логічно буде припустити, що саме ці типи світогляду переважатимуть у епоху різкого наукового розвитку. У своїй роботі сучасний дослідник Л. Манович метафорично описав взаємодію індивідуума зі знаннями, вводячи поняття кітки, через отвір у якій людина отримує знання про світ. Поглиблюючи свої знання у світобудові та інших вагомих для світосприйняття аспектах науки, людина розширює межі свого «віконця». Орієнтуючись на ідеї автора, ми акцентуємо увагу на запитанні: що ж станеться тоді, коли всі таємниці світу буде розкрито, коли людство отримає «абсолютні знання»? У такому випадку отвір у клітці – метафоричне зображення знань не матиме меж, а отже клітка зникне. Продовжуючи метафору, опишемо реакцію «в’язня у поколіннях» на «свободу» від меж. В першу чергу такі зміни, навіть у випадку поступового накопичення знань, будуть надзвичайним стресом для людства. З психологічної точки зору, користуючись поняттям психологічної безпеки особистості та теорією краудінга, класифікуємо сприйняття людиною різких змін : 1)відторгнення, неприйняття змін Відходячи від метафоричного зображення клітки, скажемо що таке сприйняття означатиме хоча б часткову відмову людини від новітнього, від науки та знань. Саме такому сприйняттю відповідає догматичний тип світогляду, його носіям, певною мірою, легше у світі безперервного розвитку, загальноприйняте бачення світу виступає у ролі бар’єру між людиною та невідомим, а отже захищає її від потрясінь. 2)часткове прийняття Згідно з нашою теорією, такому сприйняттю відповідає так звана позиція «нейтралітету», а отже щось середнє між догматичним та рефлексивним світоглядними позиціями. Подібний філософський тип мислення описував французький дослідник А. Швейцер. Варто зауважити, що у своїй роботі він злісно критикує покоління, що не потребує філософського осмислення світу, використовує порівняння людей з об’єктами маніпулювання – маріонетками з ілюзією осмисленого життя. 3)прийняття та повна адаптація Останньому виду сприйняття ставимо у відповідність рефлексивний тип світогляду. Представники такої світоглядної позиції рухають прогрес, а отже значно легше пристосовуються до новітнього світу. Загалом «людьми майбутнього» можна назвати саме останню категорію, особи, що прагнуть знань та здатні досягнути їх власними зусиллями – саме на таких варто надіятись у майбутньому.
Література:
|
|
|
|
Просмотров: 146 | Рейтинг: 5.0/1 |
Всего комментариев: 0 | |