Теория литературы - Филологические науки - Сортировка материалов по секциям - Конференции - Академия наук
Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS

Академия наук

Четверг, 08.12.2016
Главная » Статьи » Сортировка материалов по секциям » Филологические науки

Теория литературы

Основні риторичні категорії: етос, пафос, логос

Автор: Костюк Марина Миколаївна, кандидат філологічних наук, Київський національний університет імені Тараса Шевченка

 

Питання ораторського мистецтва, красномовності та риторичних фігур завжди привертають увагу науковців. Саме ж поняття "риторика" є розгалуженим. З одного боку, риторика – це наука про способи підготовки та виголошення ораторської промови з метою певного впливу на аудиторію. З іншого боку, риторика – це ораторське мистецтво, що передбачає високий ступінь майстерності публічного виступу, якісну характеристику ораторської мови, майстерне володіння живим словом [1, 6]. Як зазначав відомий грецький філософ Аристотель, риторика – це "здатність знаходити можливі способи переконання щодо кожного даного предмета" [там само, 7].

Основні засади та основні поняття риторики були сформульовані відомими грецькими філософами – Сократом, Платоном та Аристотелем, які трактували риторику як "мистецтво переконання" [2]. Аристотель зазначав, що риторика допомагає нам зробити правильний висновок, тому головною складовою риторики є логічне і раціональне зерно.

Аристотель сформулював логічну систему правил, що стосується ораторської промови. Цікаво, що ця система правил залишається актуальною і в наші часи. Аристотель визначив, що існує три основні характеристики ораторської промови: етос та пафос, що характеризують емоційну сторону оратора, та логос, тобто раціональна сторона промови.

Етос – це образ, який створює оратор, тобто це низка притаманних йому якостей. В залежності від ситуації, оратор має бути чесним, привітним, іноді суворим чи стриманим, спокійним чи веселим. В будь-якому випадку, він має створювати певний образ, який ідеально підходить під обставини [3].

Наведемо цитату з відомого твору Аристотеля "Риторика": Переконання досягається за допомогою морального характеру мовця у тому випадку, коли промова проголошується так, що викликає довіру до людини, яка її промовляє, тому що ми взагалі швидше віримо людям хорошим. [1, 32].

Відомий французький професор О. Ребуль зазначає, що етос – це образ, який має створити оратор для того, щоб привернути увагу аудиторії. Навіть якщо аргументи є логічними, вони ніколи не будуть переконливими, якщо аудиторія не довіряє оратору. Отже, оратор має завжди враховувати вік, статус та інші особливості аудиторії, до якої він звертається [3, 60].

Головними якостями оратора є поміркованість (оратор має бути здатним давати логічні і послідовні поради), щирість (говорити те, в чому він дійсно переконаний) та приязність (позитивно ставитися до слухачів) [4].

У трактаті про ораторське мистецтво грецький оратор Цицерон перераховує характеристики, які повинні бути притаманні справжньому оратору: природна обдарованість, гнучкість розуму і чуття. Відомою є цікава фраза Цицерона про оратора: оратор повинен володіти дотепністю діалектика, думками філософа, словами поета, пам’яттю законодавця, голосом трагіка, грою лицедія [1, 11].

Пафос – це сукупність, емоцій та почуттів, які має викликати оратор у аудиторії за допомогою своєї промови: жалість, ненависть, злість, цікавість, тощо. Дійсно, мистецтво ораторської мови завжди було цікаве, оскільки в ораторові визнавали наявність особливої сили, яка давала змогу підпорядковувати собі людину лише за допомогою слів [1, 128].

Аристотель відзначає визначальну роль слухачів: переконання знаходиться у залежності від самих слухачів, коли останні збуджуються під впливом промови, тому що ми приймаємо різні рішення під впливом вдоволення і невдоволення, любові чи ненависті [1, 128].

Логос – це логічна сторона будь-якої промови, тобто сукупність всіх логічних прийомів побудови промови. Як наголошував Аристотель, сама промова переконує нас тільки у тому випадку, коли оратор доводить дійсну чи уявну істину із доказів, які виявляються наявними для кожного даного питання [1, 128].

Саме в логосі виявляється діалектична природа риторики: Оскільки доведення здійснюється саме такими шляхами, то, очевидно, ними може користуватися лише людина, здатна до умовиводів і до дослідження характерів, доброчинностей та пристрастей, – що таке кожна з пристрастей, якою вона є за своєю природою і внаслідок чого і яким способом з'являється, – тому риторика виявляється начебто галуззю діалектики і тої науки про натуру, яку справедливо називають політикою [1, 128].

У побудові промови використовують такі основні види логіки: формальна логіка, що вивчає форми мислення, поняття, їх визначення, думки, їх поєднання, діалектична логіка, яка досліджує мислення в його розвитку, в суперечностях, доказах і спростуваннях та математична логіка, яка застосовує математичний апарат, забезпечує точність і надійність в абстрактних побудовах [1, 126].

Отже, етос співвідноситься з якісними рисами і характеристиками мовця, пафос – сукупність почуттів, які викликає мовець у аудиторії, а логос – це усі логічні прийоми та тактики побудови промови. Вдала комбінація етосу, пафосу та логосу забезпечує ефективну ораторську промову.

 

Література:

  1. Олійник О.Б. Риторика / О.Б. Олійник. – К. : Кондор, 2009. – 170 с.
  2. Molinié G. Dictionnaire de la rhétorique / Georges Molinié. – P. : Poche, 2009. – 352 p.
  3. Reboul O. Introduction à la rhétorique / Olivier Reboul. – P. : PUF, 2011. – 242 p.
  4. Robrieux J.-J. Rhétorique et argumentation / Jean-Jaques Robrieux. – P. : Armand Colin, 2013. – 268 p.
Категория: Филологические науки | Добавил: Administrator (21.08.2014)
Просмотров: 637 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 5.0/1
Всего комментариев: 1
1  
Марина Миколаївна, чудова робота, змістовна, стисла, читається на одному диханні. Вкотре, захоплююся античними часами. Важливість риторики очевидна. І було дуже добре, коли б її студенти вивчали. Це б якісно змінило спілкування і б сприяло вивченню літературної української мови.

Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]